Nekonečný príbeh železničného priecestia

O železničnom priecestí na Ivanskej ceste sa toho popísalo a povedalo za posledných 20 rokov viac ako dosť. Roky ubiehajú, nehody a nešťastia pribúdajú a kompetentní nekonajú…

Pripravujeme veľký článok a celú historickú anabázu toho čo sa dialo, neudialo, mohlo udiať a čo sa aj bude diať, ale o tom neskôr. Dnes len v skratke o aktuálnej situácii a stretnutí, ktoré sa uskutočnilo 29.7.2021

Povedzme si teda kto sú kompetentní:

  1. Železnice Slovenskej republiky, ktoré prevádzkovateľom koľajových dráh,
  2. Magistrát hl. mesta Slovenskej republiky, ktorý je správcom cestnej komunikácie.

Aktuálne sa pripravuje realizácia integrovanej zástavky TIOP pri konečnej autobusu 39, na ktorú sa slávnostne podpísala zmluva 5.5.2021 na MÚ Ružinov. Citujeme: „Dnes sa na miestnom úrade slávnostne podpísali za účasti pána ministra Andreja Doležala zmluvy na realizáciu intregrovanej zástavky TIOP. Zástavka bude spájať vlak, autobus a snáď aj električku (ak sa pripojí do projektu aj magistrát pri rekonštrukcii Ružinovskej radiály) a bude slúžiť ako spoločný prestupný bod. Výbornou správou pre obyvateľov Ostredkov však je, že súčasťou projektu je aj peší podchod pod traťou pre bezpečný prístup ku nákupným centrám. A vďaka iniciatíve starostu Martina Chrena sa do projektu dostala aj úprava priecestia na Ivánskej ceste, kde vznikne nový bezpečný chodník!“

Naozaj netrvalo dlho a bolo zvolané stretnutie širokého tímu priamo na mieste, aby sa dohodol postup realizácie. Za účasti investorov, ktorí zastupovali ministerstvo dopravy, početného množstva odborníkov zo železníc, zástupcov magistrátu a mestskej časti sa diskutovali možnosti a časové horizonty. Dôležité je povedať, že v tomto úseku prebiehajú tri rôzne investičné akcie naraz. Prvou a najväčšou je vybudovanie spomínaného prestupného terminálu TIOP, druhou je modernizácia trate (tá pozostáva v oprave zvršku koľajníc) a tretou je samostatný prejazd Ivanská cesta. Ku prvým dvom sa pristavíme iba jednou vetou. Podľa posledných informácii bude súčasťou projektovej dokumentácie ku zástavke TIOP aj protihluková stena v tejto lokalite a rekonštrukcia zvršku koľajníc by mala spôsobiť nižšiu intenzitu hluku pri jazde po celej dĺžke trate.

Najväčším problémom je však rozhodne priecestie. Komplet celý odborný tím zo železníc sa zhodol na tom, že závory na tento typ priecestia nie sú vhodné a neodporúčajú ich. Hlavným dôvodom je, že priecestie je pomerne dlhé a hrozí zacviknutie auta medzi závorami v koľajisku a zároveň dôvod prečo boli aj v minulosti zdemontované a to, že boli pravidelne poškodené čo spôsobovalo sústavne zablokovanie dopravy pri ich oprave. Po diskusii navrhli „železničiari“ kompromis, kedy si vedia predstaviť umiestnenie závor, avšak iba v prípade, že by sa zakázalo odbočenie vpravo v smere od Vrakune:

S tým sme nesúhlasili my ani dopravní inžinieri z MÚ Ružinov nakoľko by to vyvolalo ešte väčší tlak na otáčanie vozidiel v križovatke s Mesačnou ulicou a spôsobovalo množstvo kolíznych situácii. Najdôležitejším bodom však bolo vyriešenie bezpečného pešieho prechodu cez priecestie. To je parketa pre magistrát, ktorý zastupovali dopravní inžinieri aj projektant. Rozumieme tomu, že magistrát je obrovský kolos a má na starosti celú Bratislavu, no napriek tomu sme sa nemohli zbaviť dojmu, že práva ruka akosi nevie čo robí ľavá. Na magistráte je totiž od roku 2013 spracovaná kompletná projektová dokumentácia pre stavebné povolenie, ktorá zahŕňa rozšírenie cestnej komunikácie Trnavská cesta – Vrakunská a úpravu priecestia Ivanská cesta:

Na túto investičnú akciu je právoplatné územné rozhodnutie, ktoré pravidelne stavebný úrad v Ružinove predlžuje, aby nestratilo platnosť a nemusel sa celý proces začínať odznova. Podľa informácii z magistrátu realizácii bránia roky financie a vysporiadanie pozemkov. Problematický bol údajne úsek okolo novostavby Sputnik, ale tento pozemok sa podarilo vďaka našej aktivite a vďaka starostovi Chrenovi pri kolaudácii objektu prevziať od developera v prospech mesta za symbolickú sumu. Takže keď sa pozrieme na majetkové pomery, tak iní vlastníci ako magistrát a Slovenská republika tam nie sú, čiže majetkovo nebráni realizácii nič.

Rozumieme, že ide o rozsiahly investičný zámer, ktorý bude vyžadovať aj nemalé finančné prostriedky a preto cez starostu Chrena budeme žiadať magistrát, aby ich zaradil do rozpočtu na rok 2022 a zámer sa mohol konečne realizovať. Okrem toho má magistrát schválený aj ďalší vlastný Projekt organizácie dopravy v tejto križovatke, ktorý dokonca koncom roka schválil a opečiatkoval aj policajný dopravný inžinier z Krajského dopravného inšpektorátu. Tento projekt zahŕňa bezpečnostné rozdelenie komunikácie za križovatkou fixnou zábranou na dva protichodné pruhy a zriadenie nového bezpečného priechodu pre chodcov aj s cyklopriechodom mimo hlavnej križovatky:

Uvedené riešenie je finančne aj logisticky menej náročné a keďže ho navrhol samotný magistrát a Krajský dopravný inšpektorát schválil, tak nevidíme dôvod prečo by sa nemohlo realizovať. Odpoveď na to sme žiaľ na stretnutí nedostali a preto sa budeme pýtať ďalej.

Martin Patoprstý, Maroš Mačuha, Vlado Sirotka

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.