PLÁNOVANÉ ZMENY MHD – ZRUŠENIE LINIEK 39 A 61

V marci sme vás informovali o zmenách organizácie MHD, ktorá sa má dotknúť aj Ostredkov. Linky 39 a 61 majú byť úplne odklonené z Ostredkov a nahradené linkou 63, ktorá však bude prichádzať z Trnávky na Clementisovú a nebude obsluhovať zástavky Súhvezdná a Planét a táto časť sídliska by ostala úplne bez obsluhy MHD.

Okrem toho sa výrazne skomplikuje a doterajšia cesta na trase linky 61, nakoľko linka 61 bude presmerovaná cez Trnávku. Prídeme tak napríklad o priamu trasu na hlavnú stanicu či letisko. Po novom sa dostaneme na hlavnú stanicu s prestupom na Trnavskom mýte medzi linkami 63 a 61/71. Čo sa týka linky 39, tak napríklad k cintorínu Slávičie údolie sa dostaneme s prestupom na Trnavskom mýte medzi linkami 63 a 39.

Naopak veľkou výhodou a pozitívom je dlhodobo žiadaná premávka linky 78 aj cez víkendy. Práve linka 78 bola vytipovaná magistrátom ako náhrada za linku 39 s premávkou od Astronomickej, avšak s jedným zásadným detailom: od Clementisovej by odbočila na Maximiliána Hella a následne sa napojila na pôvodnú trasu na Tomášikovej – Ružinovskej. Podmienkou tohto prelinkovania však bolo vylúčenie osobnej automobilovej dopravy z ulice Maximiliána Hella (okrem obyvateľov Radarovej, Kozmonautickej, Zimnej, Meteorovej a Jesennej), čo by doslova spôsobila dopravný kolaps na ostatných hlavných ťažiskových komunikáciách ako Ružinovská, Tomášiková či Trnavská cesta. Tento návrh sme nemohli podporiť a trvali na zachovaní linky 39 v pôvodnej trase. Argumentovali sme aj tým, že takýto krok by práve naopak ešte viac zahustil okolité komunikácie čo by spôsobilo viac dopravných zápch, viac výfukových splodín a emisií do ovzdušia a okrem cestujúcich v linke 78 by všetkým ostatným cestu skomplikoval.

S predstaviteľmi magistrátu sme opakovane na túto tému rokovali a na osobnom stretnutí sa zúčastnil za mestskú časť zástupca starostu Martin Patoprstý a tlmočil názor mestskej časti aj poslancov za Ostredky. Listom sme oslovili aj pána primátora a vyberáme z neho to najpodstatnejšie:

Absolútne rozumieme zlej ekonomickej situácii a potrebe efektívne narábať s verejnými zdrojmi, ktoré si vyžadujú aj nepopulárne riešenia a škrty a rovnaké situácie zažívame v posledných mesiacoch aj my v Ružinove Preto chceme byť v maximálnej možnej miere súčinní a postupovať spoločne v jednotnej komunikácii tejto témy spoločne s hlavným mestom. Avšak práve Ostredky majú byť snáď najviac dotknuté pripravovanými zmenami, nakoľko dve ťažiskové linky pre celé sídlisko (39 a 61) sú na zozname na zrušenie, resp. presmerovanie, čím prídu obyvatelia o priame spojenie do mesta či na vlakovú  stanicu. Sme pripravení sa však za toto riešenie za určitých okolností postaviť a dať podporné stanovisko ako poslanci za Ostredky.

Problematickou však vidíme zrušenie linky č. 39. Tu sa žiaľ zásadne nezhodneme a sme za jednoznačné zachovanie linky v pôvodnej trase. Je to historicky jedna z najstarších a najznámejších liniek pre spojenie tejto časti Ružinova s celým frekventovaným územím mesta (námatkovo priame spojenia pre obyvateľov Ostredkov a Trnávky na Bajkalskú, Trnavské mýto, Račianske mýto, Námestie slobody, Kollárovo námestie, Zochová, ZOO, cintorín Slávičie údolie – toto všetko sú frekventované trasy a miesta s masovým cieľom určenia počas celého roka). Už tým, že z tejto trasy presuniete 61 a stratia obyvatelia priame spojenie ďalej do mesta a na stanicu po tejto trase a budú musieť mať min. jeden prestup im znižujeme ich komfort cestovania a ešte im aj zoberieme priamy spoj do druhej strany mesta (vyššie popísané frekventované zástavky na trase). Toto z nášho pohľadu bude mať presne opačný efekt ako je požadovaný vo víziách mesta (dostať ľudí z osobných automobilov do MHD). To čo by predtým absolvovali bez prestupu budú musieť absolvovať po zrušení oboch liniek (39, 61) s jedným, aj viac prestupmi a tým pádom je efektívnejšie ísť priamo autom.

Okrem toho ostáva veľká časť sídliska bez priamej dopravnej obsluhy. Narátali sme to na min. 13 panelákov, ktoré sú priamo obsluhované linkou 39 a výrazne im skomplikujeme, až znefunkčníme používanie MHD, čo bude mať za následok zase iba to, že budú používať osobné automobily. Žiadny iný efekt to mať nemôže, keď ľudom zoberiete linku, ktorá im stoji priamo alebo v tesnej pešej blízkosti pri dome.

Záverom ešte dodáme, že sa nedá na všetko pozerať len cez prizmu financií a šetrenia za každú cenu podľa „excelu“, ale treba mať na zreteli aj ľudský rozmer a to, že sme tu v prvom rade preto, aby sme poskytovali služby občanom a snažili sa ich skvalitňovať. Špeciálne v tak citlivej téme ako je MHD, kde je našim spoločným zámerom, aby ju využívalo čo najviac Bratislavčanov. Týmito opatreniami ich však do MHD nemotivujeme, ale naopak dávame im impulzy na to, aby využívali osobné automobily aj na trasách, ktoré doteraz obsluhovala MHD.

Celé znenie listu prikladáme tu: Zrusenie linky 39

Poslanci za Ostredky:

Maroš Mačuha, Martin Patoprstý, Vladimír Sirotka

                                                                                              

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.